Ondernemen

3, 2, 1 … Start-up!

starten met je eigen bedrijf

Precies 5 maanden geleden, op 1 november 2018, begonnen we met dit blog. Nu is het eindelijk voor echt. Enfin, bijna toch. Over exact een week maken we ons project wereldkundig. We hebben er lang over nagedacht, veel gebrainstormd en ook best al veel voorbereid.

De grote 5-W’s check doorstaan we moeiteloos. Even in een notendop:

  • Wie? Bjorn Cocquyt en Elke Weylandt 
  • Wat? Bureau voor marketing- en communicatiemanagement 
  • Waar? We werken van thuis uit en mikken in de eerste plaats op de lokale bedrijven. Deinze, u weze gewaarschuwd! 
  • Wanneer? We gaan officieel van start op 1 april 2019. 
  • Waarom? Omdat we ervan overtuigd zijn dat we met verenigde krachten (en expertise en ervaring) een totaalpakket kunnen aanbieden waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie. 

We nodigen u uit de lange versie van onze 5 W’s te raadplegen op onze website. Maar nu? We weten dat we klaar zijn, maar toch overvalt de plankenkoorts ons geregeld. Niets houdt ons rationeel nog tegen om die laatste, misschien wel de moeilijkste, horde te nemen: er écht aan beginnen.

We zijn ons heel erg bewust van de typische valkuilen in deze fase en hebben ze uiteraard allemaal proberen te vermijden.

 

Valkuil 1: Blijven hangen in de voorbereidende fase en de uiteindelijke stap naar echt ondernemen niet zetten.

Stel jezelf een concrete, maar realistische deadline en werk naar die dag toe. Dit kan je uiteraard pas doen eens je een duidelijk zicht heb op wat je nog moet afwerken vooraleer je live kan gaan. In november 2018 dachten we dat we op begin januari 2019 wel zouden halen. Niets was uiteraard minder waar en dat is ook niet erg. Ik ben blij dat we de extra tijd genomen hebben en ben ervan overtuigd dat we nu nog beter voorbereid de markt zullen betreden.

Begin maart hadden we beiden het gevoel dat we er bijna waren. En dat is het moment waarop je weet dat je een datum voor je lancering moet vastpinnen omdat je anders het risico loopt dat je in de afwerkingsfase blijft zitten. Niets dat uitstelgedrag meer in de hand werkt dan het idee ‘dat we niet veel meer moeten doen’. En voor je het weet ben je een paar maanden verder en ‘moeten we nog altijd niet veel meer doen’. Eens je die datum hebt vastgelegd, laat je niets meer je planning verstoren. 

 

Valkuil 2: Ondoordacht lanceren. 

Je website live zetten en zorgen dat je SEO goed zit, is niet voldoende. Maar zover was je waarschijnlijk al. Werk een concreet lanceringsplan uit en stel je hiervoor de volgende vragen:

    • Wie wil je in eerste instantie bereiken? En hoe zal je dit aanpakken? 
    • Welke kanalen zet je in om je nieuwe onderneming bekend te maken? 
    • Wat is het ideale moment? Op welke dag om welk uur? 
    • Welke boodschap zal je verspreiden? En welk effect beoog je ermee? Welke call to action neem je erin op? Of anders gezegd: wat verwacht je van de mensen aan wie je je bedrijf voorstelt? Mik je meteen op prospecten? Of wil je eerst je bedrijf zo breed mogelijk bekend maken en ligt je focus eerder bij potentiële voorschrijvers?

De antwoorden op deze vragen zijn de krijtlijnen van je lanceringsplan. Nu is het aan jou om het verder aan te vullen en te concretiseren en uiteraard ook uit te voeren. 

Valkuil 3: Stilvallen na de lancering.

Je hebt de vorige twee valkuilen vlot omzeild en de lancering is perfect verlopen. Om te vermijden dat je na de climax in een diep, zwart gat valt, mag je je bij de voorbereidingen niet beperken tot je plan van aanpak voor D-day zelf.

Bedenk hoe je de eerste weken na de start zal aanpakken. Zeker als je al andere professionele activiteiten hebt, bestaat de kans immers dat het zonder concreet plan van aanpak, na de lancering oorverdovend stil blijft en je onderneming een doodgeboren kind blijkt.


    • Reserveer tijd in je agenda en bepaal welke acties je wil ondernemen op die tijdstippen.
    • Bedenk hoeveel klanten je per week wil prospecteren en hoe je die prospectie gaat aanpakken en voorzie ook tijd om je prospectie-activiteiten op te volgen. 
    • Ga netwerken, zowel online als via netwerk-evenementen. Zet jezelf in de markt als expert, probeer niet per se je bedrijf en je diensten te promoten op deze gelegenheden, maar maak indruk met je inhoudelijke expertise en ervaring en wissel old-school gegevens uit achteraf. Eens terug thuis of op kantoor, verzamel je alle informatie die je kan vinden over de organisatie(s) waarmee je in contact kwam en bekijk je welke onder hen potentiële klanten of zakenpartners kunnen zijn. Op die manier kan je enkele dagen na het netwerkevent heel gericht en persoonlijk opvolgen. 
 

Volgende week schieten wij uit de startblokken en ongetwijfeld berichten we hier binnenkort over alles wat goed en wellicht ook minder goed is gelopen. Blijf onze avonturen dus zeker volgen!