Sparkling Arrow

Een logo is belangrijker dan je (misschien) denkt

Een logo bedenken, maken of laten maken stond uiteraard op onze to-dolijst. Een logo is een essentieel onderdeel van de branding van een onderneming. Dus wie een onderneming start, heeft vroeg of laat een logo nodig. Het is even essentieel als een goede naam voor je onderneming.

Maar als we heel eerlijk zijn, moeten we toegeven dat het niet erg hoog op onze prioriteitenlijst stond. Een logo zouden we wel laten ontwikkelen wanneer we onze eerste offerte of factuur uitsturen. Want dat staat professioneel, daar in die linkerbovenhoek. We hadden nog heel veel tijd om daarover na te denken. Eerst de business opstarten, daarna bekommeren we ons wel om de huisstijl en het bijhorende logo… Althans dat dachten we, tot we twee weken geleden begonnen te werken aan ons marketingplan.

(Voor de goede orde: we schrijven deze blogberichten niet in chronologische volgorde, niet in de volgorde waarin we zelf aan de slag zijn gegaan bij het oprichten van Sparkling Arrow. De naam is er pas sinds een paar weken, het idee om samen iets te doen rijpt al meer dan een jaar in ons beider kokers. En alles begon uiteraard met een businessplan, waarover we later nog berichten.)

Geen marketing zonder logo

Dat marketingplan dus. Omdat we het als een belangrijk deel van onze missie zien startende ondernemers mee te nemen op ons eigen zakelijk avontuur in de hoop dat ze er iets uit leren (al was het dan uit onze beginnersfouten), en omdat we nog geen website hebben (uiteraard niet, want een start-up heeft geen geld voor een website) bleek deze blog een onontbeerlijk element in ons marketingplan.

Zowel Elke als ik zijn – in alle bescheidenheid – beslagen marketeers. We weten heel goed dat een blog an sich verdwijnt in de anonimiteit van het internet. Je moet die seeden op social media, in de mailings die je sinds GDPR niet meer mag versturen, in je mail signature… En wat blijkt dan? Je hebt een avatar nodig wanneer je een Twitteraccount of Linkedinpagina voor je nieuwe onderneming aanmaakt. Een logo dus.

Een logo is onlosmakelijk verbonden met je marketing, met je branding, met je online presence. Een logo ontwerpen was ineens prioritair.

Geweldige (gratis) tools om logo’s te maken

Al goed dat we geen complete dummies zijn op grafisch vlak. Het professionele grafische werk laten we graag aan specialisten over, maar een logo voor onszelf ontwerpen lukt nog net. Uitbesteden is hoe dan ook geen optie (zei ik al dat een startende onderneming niet alleen geen klanten en geen werk, maar dus ook geen centen heeft?).

Gelukkig bestaan er geweldige gratis hulpmiddelen zoals Canva en Paint.NET. Canva is geweldig om inspiratie (een veredelde vorm van stelen) op te doen. Je vindt er een hele hoop grafische ontwerpen voor allerlei doeleinden. Het duurde dan ook niet lang voor we twee geweldige logo’s vonden in de rubriek Restaurants, jawel.

Een mes en een vork zijn natuurlijk geen sparkling arrow. En de kleuren waren ook niet helemaal wat we voor ogen hadden, maar het was een goed beginpunt.

Met het al even fantastische Paint.NET konden we verder knutselen om ons eigen logo te ontwerpen: met een sparkling arrow, met onze eigen bedrijfsnaam, in kleuren die helemaal uitstraalden wat we willen uitstralen. Het lijkt al lang niet meer op de ideeën die Canva ons aanreikte, maar we hebben een logo en het begin van een huisstijl. En het heeft ons geen cent gekost.