Ondernemen

Vergeet de pers niet!

sparkling arrow_deinzeonline

Wees zelfbewust. Je bent je bedrijf begonnen omdat je ervan overtuigd bent dat jouw idee of project uniek is, toch? En wat jou betreft, mag de hele wereld het weten? Denk dan ook breder dan je eigen netwerk om het heuglijke nieuws aan te kondigen. Je eigen netwerk kent je immers al en weet, als het goed is, dat je een krak bent in wat je doet.

Met je nieuwe project wil je ook nieuwe mensen bereiken, nieuwe professionele contacten leggen en je werkterrein verder uitbreiden. Waarom dan geen persberichtje sturen naar de lokale en regionale pers? Wordt het niet opgepikt, is er geen man over boord, maar wordt het dat wel, dan krijg je gratis en voor niets de beste promotie en publiciteit voor je bedrijf. Een perspublicatie biedt je immers een neutraal forum en heeft een veel ruimer bereik dan je zelf ooit zou kunnen bewerkstelligen.

Natuurlijk helpt het wel als je de link met de actualiteit of de regio waarin je actief bent, kan benadrukken. Er moet immers wel enige nieuwswaarde in de lancering van je bedrijf zitten. Het is ongetwijfeld groot nieuws voor jezelf, maar met een link naar de actualiteit kan het ook relevant zijn voor anderen. Bekijk ter voorbereiding dan ook zeker de artikels die verschijnen in de lokale pers en identificeer het type berichten dat wordt gepubliceerd. Probeer jouw artikel op die leest te schoeien om de kans op succes te vergroten.

Zorg, zoals steeds, dat je persbericht als een krantenartikel leest zodat de journalist die jouw tekst binnenkrijgt zo weinig mogelijk moeite hoeft te doen om je nieuwtje ook daadwerkelijk te publiceren. Besef dat er een recht evenredige relatie bestaat tussen de nieuwswaarde en de tijd en moeite die journalisten willen investeren in het publicatieklaar maken van je bericht.

In ons geval hebben we ons nieuws over de lancering van Sparkling Arrow gekoppeld aan de recente fusie tussen Deinze en Nevele, omdat Elke van Nevele is en Bjorn van Deinze. En dat heeft gewerkt. Deinze Online heeft ons bericht een plaatsje gegeven op hun website. Een eerste succesje waarop we graag het glas heffen en dat ons bovendien ook al een aantal interessante contacten heeft opgeleverd.